Tuesday 26 March 2013

kebajikan rakyat: PR vs BN




Siapa yang banyak beli kereta? Siapa yang beli kereta mahal? Orang kaya atau orang miskin?

Siapa yang banyak travel? Siapa yang selalu out-station? Siapa yang selalu bawa keluarga bercuti? Siapa yang selalu bawa keluarga bersiar-siar di hujung minggu? Orang kaya atau orang miskin?

Rumah siapa yang lebih besar? Rumah siapa yang ada banyak lampu? Rumah siapa yang ada aircond di setiap ruang? Rumah siapa yang ada banyak TV? Rumah siapa yang ada banyak decoder astro? Orang kaya atau orang miskin?

Jadi…

Siapa yang paling banyak dapat subsidi minyak? Siapa yang paling banyak dapat subsidi elektrik? Siapa yang paling banyak dapat manfaat daripada penurunan harga kereta? Etc. etc…


Jenis subsidi


Sebenarnya terdapat 2 jenis subsidi: 

1) Subsidi pukal  - subsidi yang diterima oleh semua orang tanpa mengira samaada mereka itu kaya atau miskin. Ia diberikan berasaskan kepada penggunaan. Dengan kata lain, siapa guna banyak dialah yang dapat banyak.

2) Subsidi bersasar  -  subsidi yang diberikan hanya kepada golongan sasaran iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah.


Subsidi pukal


Pada tahun 2007, IMF telah menerbitkan sebuah kertas kerja berkenaan isu subsidi minyak. Menurut kertas kerja tersebut, subsidi minyak lebih menguntungkan golongan kaya berbanding golongan miskin. Ini kerana, kajian mereka mendapati bahawa bagi setiap unit penggunaan sumber oleh golongan miskin, lebih 3 unit digunakan oleh golongan kaya.

Lebih jelas lagi, sekiranya subsidi  minyak diterima oleh golongan miskin adalah RM100, maka subsidi yang diterima oleh golongan kaya adalah lebih daripada RM300. Ini kerana subsidi minyak adalah berasaskan kepada penggunaan. Lebih banyak penggunaan, lebih tinggi subsidi diterima. 

Pastinya, jumlah penggunaan oleh golongan kaya adalah lebih tinggi daripada golongan miskin.  Sebagai contoh, golongan kaya mempunyai banyak kereta. Setiap ahli keluarga golongan kaya mempunyai kenderaan masing-masing. Jarak perjalanan mereka juga lebih jauh. Mereka sering ‘out-station’. Mereka sering bercuti.  Mereka sering membawa keluarga bersiar-siar di hujung minggu.

Golongan miskin pula hanya mempunyai motosikal yang dikongsi bersama ahli keluarga lain. Jarak perjalanan juga terhad di dalam kampung sahaja. Jarang-jarang sekali mereka ke bandar, melainkan sekiranya mempunyai urusan penting. 

Jelas sekali, penggunaan golongan kaya adalah jauh lebih banyak berbanding golongan miskin. Silap-silap, subsidi yang sampai kepada golongan miskin hanyalah sekitar ‘puluh-puluh’ sebulan manakala subsidi yang diterima oleh golongan kaya  adalah sebanyak ‘ratus-ratus’ dan mungkin mencecah ‘ribu-ribu’ sebulan!

Persoalannya, perlukah golongan kaya atau yang berpendapatan sederhana tinggi ini diberikan subsidi sebanyak ‘ratus-ratus’ atau ‘ribu-ribu’ sebulan? Bukankah lebih baik diberikan kepada mereka yang memerlukan?

Begitu juga dengan subsidi pukal lain seperti elektrik, gas memasak, makanan dan sebagainya. Rumah orang kaya adalah besar, banyak lampu, mempunyai aircond di setiap ruang dan alat-alat elektronik lain yang akan meningkatkan konsumsi elektrik .  Mereka lebih banyak makan dan lebih banyak menggunkan gas memasak. Rumah orang miskin pula hanya ada beberapa biji mentol lampu. Mereka hanya makan sekadar cukup memberi tenaga. Sebahagian mereka masih lagi memasak menggunakan dapur kayu.  Ini sekali lagi menunjukkan bahawa orang kaya lebih banyak menerima subsidi berbanding orang miskin. 

Itulah sebabnya subsidi pukal adalah kurang adil dan perlu dirasionalisasikan secara berperingkat-peringkat. Malah,kertas kerja IMF tersebut juga mencadangkan agar subsidi ini dihapuskan dan perbelanjaan subsidi ini dialihkan kepada pembinaan infrastruktur, perkhidmatan kesihatan, penambahbaikan program pendidikan dan pengurangan cukai yang memberikan manfaat lebih besar kepada rakyat dan negara.  


Subsidi bersasar


Kerajaan telah melaksanakan beberapa bentuk transformasi subsidi bagi memastikan sistem subsidi negara adalah lebih adil serta sampai kepada hanya mereka yang benar-benar layak.

Antaranya adalah dengan melakukan rasionalisasi subsidi petrol yang mana RON95 yang kebanyakannya digunakan oleh golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah diberikan lebih banyak subsidi berbanding RON97 yang digunakan oleh mereka yang memiliki kereta-kereta mahal di kalangan orang kaya atau berpendapatan sederhana tinggi.

Kerajaan juga telah memperkenalkan banyak program subsidi bersasar yang disasarkan khusus kepada golongan miskin dan sederhana rendah. Ini termasuk program seperti 1azam bagi mengeluarkan golongan miskin daripada kemiskinan, program e-Kasih, Kebajikan Rakyat 1 Malaysia atau KAR1SMA, pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia, Kedai Rakyat 1 Malaysia dan sebagainya. (Lebih lanjut, sila rujuk SINI)

Program-program ini telah menunjukkan kejayaan dalam mengurangkan kadar kemiskinan dalam negara selain meringankan beban rakyat terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah.


Penurunan harga kereta


Sebenarnya kita tidak perlu melihat jauh bagi mengetahui kesan penurunan harga kereta melalui penghapusan duti import. Apa yang perlu buat adalah meneliti harga-harga kereta di pulau bebas cukai Langkawi.

Kita akan dapati bahawa harga kereta-kereta sederhana dan murah hanya lebih murah sekitar RM10,000 ke RM20,000 jika dibandingkan harga di tempat lain di Malaysia. Ini berbeza dengan kereta mahal dan mewah yang ratusan ribu hingga jutaan lebih murah! Persoalannya, siapakah yang membeli kereta-kereta mewah? Orang kaya atau orang miskin? Siapakah yang lebih mendapat manfaat daripada penurunan harga kereta? Orang kaya atau orang miskin?

Penghapusan duti import kereta akan mengorbankan sebanyak kira-kira RM7 billion pendapatan negara. Namun, untuk siapakah RM7 billion ini dikorbankan? Orang kaya atau orang miskin?


Lebihan wang


Apabila kita memberikan subsidi, rakyat akan mempunyai lebihan wang. Sebagai contoh, dengan menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia, seseorang akan mendapat lebihan wang sebanyak RM500. Seseorang yang mendapat subsidi-subsidi lain seperti minyak, elektrik dan sebagainya juga akan mendapat lebihan wang berdasarkan kadar penggunaannya.

Sebenarnya terdapat perbezaan di antara lebihan wang pada orang kaya atau berpendapatan sederhana tinggi dengan lebihan wang pada orang miskin atau berpendapatan sederhana rendah. 

Orang kaya atau berpendapatan sederhana tinggi banyak berbelanja di ‘atas’ iaitu dengan membeli barangan mewah, makan di restoran makanan segera dan mahal, minum kopi RM10, membeli-belah barangan berjenama, membeli telefon pintar yang canggih dan sebagainya.  Mereka berbelanja pada perusahaan yang dimiliki oleh orang kaya juga. Dengan kata lain, lebihan wang itu hanya mengalir di ‘atas’ dan sedikit sahaja yang mengalir ke ‘bawah’. 

Manakala orang miskin pula banyak berbelanja di ‘bawah’. Mereka membaiki rumah dengan mengupah tukang kampong, berbelanja di kedai-kedai peniaga kecil, membeli pakaian di pasar malam, makan makanan di gerai dan sebagainya yang biasanya dimiliki oleh mereka yang berpendapatan rendah atau sederhana rendah. Ini bermakna lebihan wang pada golongan miskin dan berpendapatan sederhana rendah akan terlebih dahulu beredar di ‘bawah’, di kalangan mereka yang berpendapatan rendah sebelum naik ke ‘atas’.  Ini pasti memberi manfaat yang lebih besar kepada rakyat secara keseluruhannya.


Kesimpulan


Berdasarkan huraian di atas, jelaslah bahawa apa yang kelihatan indah di mata dan manis didengar tidaklah semestinya baik. Tidak dinafikan bahawa terdapat segelintir di kalangan masyarakat awam dan ‘cerdik-pandai’ yang ‘idealis’ yang terpesona dengan kata-kata manis  pihak yang cuba menipu rakyat bagi menjayakan usaha mereka dalam merebut kuasa. Namun, hanya jauhari yang mengenal manikam.


Rasulullah SAW bersabda: 

“Ambillah daripada penduduk Yaman yang kaya sebahagian harta mereka dan agihkan kepada golongan fakir (dan miskin) di sana.” 
(Hadis riwayat Bukhari)


Firman Allah:

“Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.” 
(Surah al-Hasyr, ayat 7)


Artikel berkaitan:


2 comments:

  1. Inilah blog yg saya cari, berhujah dgn fakta supaya minda terbuka. Tak byk blog seperti tuan, tak ramai org melihat subsidi dgn guna akal tapi ramai pandang guna nafsu. teruskan dgn hujah2 ilmiah tuan.

    ReplyDelete
  2. Insya Allah... terima kasih..

    ReplyDelete